TUNØ FONDEN

TUNØ FONDEN

Vedtægter

Tunø Fonden (CVR-nr. 16 21 42 05)

1 Navn og hjemsted

1.1

Fondens navn er Tunø Fonden

1.2

Fonden er stiftet den 20. oktober 1990 oprindeligt som ikke-erhvervsdrivende fond ved stifterne

  • Edel Kjeldsen, Grøvten 10, Tunø, 8300 Odder
    • Mogens Dejgaard, Hovedgaden 7, Tunø, 8300 Odder
    • Ivan Johansen, Hovedgaden 60, Tunø, 8300 Odder
    • Karl Johansen, Hovedgade 72, Tunø, 8300 Odder

    1.3

    Fondens hjemsted er Tunø, Odder Kommune

    1.4

    Fonden er nu som følge af sine aktiviteter en erhvervsdrivende fond.

    2 Fondens formål

    2.1

    Fondens formål er at støtte, betrygge og udvikle Tunø’s beståen som ø-samfund dels ved erhvervelse af fast ejendom på Tunø, dels ved at yde tilskud til drift af virksomhed eller andre aktiviteter på Tunø, herunder kulturelle formål, enten som gave eller lån.

    2.2

    Tilskud kan ydes til foreninger, personer eller andre, som har hjemsted/bopæl på Tunø eller som i øvrigt har særlig tilknytning til Tunø. Tilskud kan ydes ved udlejning på lempelige vilkår, vederlagsfri brugsret til ejendom og/eller løsøre samt på anden måde efter fondsbestyrelsens skøn.

    3 Fondens formue

    3.1

    Fondens grundkapital udgør kr. 408.500,00 og er indbetalt med kr. 408.500,00 i form af indskud af ejendommen matr.nr. 165 Tunø by beliggende Tunø Hovedgade 31, Tunø, 8300 Odder.

    3.2

    Fonden ejer desuden matr.nr. 163 Tunø By

    beliggende Tunø Hovedgade 8, 8300 Odder

    samt matr.nr. 14f Tunø by, beliggende Tunø Hovedgade 1F, Tunø, 8300 Odder.

    3.3

    Til fremme af fondens formål jf. 2.1 og 2.2 kan fonden modtage midler fra andre fonde, beboere på Tunø, sommerhusejere, campister og sejlere m.fl.

    Fondens kontante midler anbringes i pengeinstitut med tilknytning til Tunø efter fondsbestyrelsens valg.

    4 Anvendelse af overskud m.v.

    4.1

    Fondens overskud samt indtil 5% af fondens formue, jf 3.1 kan hvert år anvendes efter fondsbestyrelsens bestemmelse i overensstemmelse med fondens formål, jf. 2.1 og 2.2.

    4.2

    Der er ikke tillagt stifterne særlige rettigheder eller fordele.

    5 Fondsbestyrelsen

    5.1

    Fondsbestyrelsen skal bestå af 6-8 medlemmer, der skal være myndige og uberygtede og ikke ude af rådighed af deres bo.

    5.2

    Alle medlemmer skal have tilknytning til Tunø enten som grundejere, nærmeste familie til grundejere eller anden form for fast og langvarig tilknytning til Tunø.

    5.3

    Fondsbestyrelsens medlemmer vælges for en periode på 3 år, således at der i det første år afgår 3 medlemmer, i det andet år 2 medlemmer og i det tredje år resten. Rækkefølgen bestemmes ved lodtrækning. Stemmeberettigede er de bestyrelsesmedlemmer, som ikke er på valg. Genvalg kan finde sted.

    5.4

    Valgperioden går fra 1. maj til 30. april. Første valgperioden dog fra stiftelsen til 30. april 1991. Valg finder sted ved møde i marts/april.

    5.5

    Fondsbestyrelsen vælger selv sin formand. Valget fælder for 2 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.

    5.6

    Alle afstemninger om valg og genvalg af bestyrelsesmedlemmer er skriftlige. Formanden leder afstemningen.

    5.7

    Fondsbestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden.

    5.8

    Formanden indkalder til bestyrelsesmøder og leder disse. Bestyrelsesmøder skal indkaldes, når et af fondsbestyrelsens medlemmer forlanger det, og i øvrigt så ofte, som formanden finder det nødvendigt. Det forudsættes, at der normalt afholdes et møde hvert halve år. Bestyrelsesmedlemmer indkaldes ved skriftlig meddelelse med angivelse af dagsorden med mindst 14 dages forudgående varsel.

    5.9

    Fondsbestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når over halvdelen af medlemmerne er til stede. Afgørelser træffes ved almindelig stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Et medlem af bestyrelsen kan give et andet medlem af bestyrelsen fuldmagt til at repræsentere sig på et bestyrelsesmøde. Et fondsbestyrelsesmedlem kan kun være fuldmægtig for ét andet fondsbestyrelsesmedlem. Fondsbestyrelsen er beslutningsdygtig, selvom et eller flere medlemmer alene er repræsenteret i henhold til fuldmagt.

    5.10

    Over fondsbestyrelsens forhandlinger og beslutninger indføres referat i en af fondsbestyrelsen autoriseret protokol.

    5.11

    Fondsbestyrelsen træffer i øvrigt beslutning om de foranstaltninger, som er nødvendige til en forsvarlig administration af fondens formue og udbetalinger.

    5.12

    Fondens bestyrelsesmedlemmer modtager ikke vederlag for deres bestyrelsesarbejde.

    5.13

    Fondsbestyrelsen informerer tunboere m.fl. om fondens arbejde ved opslag i Købmandsgården, meddelelse i Odder Avis eller på anden efter fondsbestyrelsen bestemmelse hensigtsmæssig måde.

    5.14

    Ved et medlems udtræden i valgperioden vælger fondsbestyrelsen et nyt medlem. Valget gælder for det udtrædende medlems resterende valgperiode

    6. Tegningsregler

    6.1

    Til at forpligte fonden kræves underskrift af formanden og et fondsbestyrelsesmedlem i forening eller af tre fondsbestyrelsesmedlemmer i forening eller af den samlede fondsbestyrelse.

    7. Regnskab og revision

    7.1

    Fondens regnskabsår er kalenderåret.

    7.2

    Fondsbestyrelsen skal påse, at det årlige regnskab udarbejdes inden seks måneder efter regnskabsårets afslutning.

    7.3

    Regnskabet omfatter resultatopgørelse og balance og aflægges i overensstemmelse med god regnskabsskik og lovgivningskrav til regnskabsaflæggelse.

    7.4

    Regnskabet revideres af en revisor, der udpeges af fondsbestyrelsen.

    7.5

    Revisionen foretages i overensstemmelse med lovgivningens krav til revision i fonde.

    7.6

    Regnskabet foretages af revisor som revideret. Revisionspåtegningen skal bl.a. oplyse, hvorvidt investeringer og udbetalinger af fondens midler er sket i overensstemmelse med vedtægterne, om aktivernes anbringelse og administration har været forsvarlig og sådanne yderligere oplysninger til regnskabet, som revisor finder anledning til.

    8. Beslutninger, der kræver kvalificeret majoritet

    8.1

    I følgende tilfælde kan afgørelse kun træffes med tiltrædelse af mindst samtlige fondsbestyrelsesmedlemmer på nær én:

    • Beslutning om realisation af det under 3.1. nævnte aktiv.

    • Ændringer af vedtægterne

    9. Afvikling af fonden

    9.1

    I tilfælde af opløsning vil fondens kapital være at uddele til et eller flere formål, der af fondsbestyrelsen skønnes at være til bedste for Tunø som ø-samfund, jf. fondslovens §32.

    Nov.2023

    TUNØ FONDEN

    TORVTEN 6 8799 TUNØ

    EMAIL: tunoefonden@mail.dk TLF 23251001 CVR 2116 4205